Een nieuwe wet, van kracht sinds 1 januari 2020 (nr. 439-ФЗ *), geeft werknemers het recht om te kiezen voor een elektronisch arbeidsboekje (= de verplichte registratie van de arbeidsgeschiedenis van de werknemer) in plaats van een papieren arbeidsboekje.
De werkgever is verplicht zijn werknemers op de hoogte te brengen van wijzigingen in de procedure voor het bijhouden van het arbeidsboekje en van het keuzerecht voor een papieren of elektronisch formaat. Dit moet de werkgever uiterlijk op 30 juni 2020 doen. Daarna hebben werknemers tot 31 december 2020 het recht hun keuze door te geven middels indienen van het relevante aanvraagformulier. Het niet informeren va werknemers leidt tot de administratieve aansprakelijkheid van de werkgever tot maximaal 50.000 Rub (ongeveer 725 euro) volgens item 1 clausule 5.27 van het Wetboek van administratieve overtredingen.
De werkgever moet ook het pensioenfonds op de hoogte brengen van de keuze die de werknemers bij hun aanvraag hebben gemaakt. Het niet nakomen van een dergelijke verplichting leidt tot administratieve aansprakelijkheid van de werkgever conform wetsontwerp nr. 748758-7 van 08/08/2019 **.
Naast de meldingsplicht heeft de werkgever de verplichting om lokale arbeidsregistratieregels in overeenstemming brengen met de wet.
We informeren u graag verder over de vereisten of helpen u bij het opstellen van de juiste aanvragen en procedures.
* Federale wet van 16-12-2019 nr. 439-ФЗ “Wijzigingen in de arbeidswetgeving van de Russische Federatie met betrekking tot het genereren van informatie over arbeidsactiviteiten in elektronisch formaat”.
** Over wijzigingen van de Code van de Russische Federatie betreffende administratieve overtredingen met betrekking tot de vaststelling van administratieve verantwoordelijkheid voor schending door de werkgever van de termijnen voor het indienen van informatie over arbeidsactiviteiten of voor het indienen van onvolledige en (of) onjuiste informatie.